Jak se pozná dobře navržený web

Existuje celá řada vlastností, kterými musí dobře navržený web disponovat. Všechny tyto vlastnosti musí být podřízeny cílům webu, tedy v prvé řadě musí podporovat vytváření zisku. Jaký tedy je dobře navržený web?

Jaký tedy je dobře navržený web

  • Každý detail webu rozhoduje o jeho úspěšnostiSnadno pochopitelný a intuitivně ovladatelný. Jinými slovy, web musí být dobře použitelný, uživatel se na něm musí rychle orientovat a být schopen snadno dojít k cíli. Toho dosahujeme kvalitním strukturováním obsahu a promyšlenou navigací.
  • Vizuálně atraktivní a chytlavý. Web musí uživatele na první pohled zaujmout. Musí ho vybízet k akci.
  • Naplněn hodnotným obsahem. Je třeba si uvědomit, že samotným vytvořením webu práce na splnění stanovených cílů teprve začíná. Web bez kvalitního, důvěryhodného a informačně hodnotného obsahu je neúčinný.
  • Přístupný i lidem se zdravotním handicapem, méně rozšířeným prohlížečem, operačním systémem apod. Nestandardní vybavení nebo zdravotní handicap uživatele nesmí tvořit překážku v přístupnosti.
  • Optimalizovaný pro vyhledávače. V dnešním silně konkurenčním prostředí nelze vyhledávače ignorovat ani v případě, že preferujete jiné marketingové nástroje. Kvalitní web s kvalitní obsahem je nutným předpokladem optimalizace pro vyhledávače.
  • Důvěryhodný a přesvědčivý. Důvěryhodnost a přesvědčivost jsou základní předpoklady přeměny uživatele na zákazníka.
  • Orientovaný na potřeby uživatelů. Každý web by měl být navrhován pro konkrétní cílovou skupinu, jejíž chování a potřeby musí respektovat a reflektovat.
  • Rychlý, a to i pro uživatele na pomalejších linkách, při prohlížení přes mobilní telefon apod. Web se musí načíst návštěvníkovi nanejvýš během několika málo sekund. Důležitá však není jen rychlost načtení první stránky, ale i dynamika práce s navigací webu a rychlost načítání dalších stránek při jeho procházení.
  • Umožňující obousměrnou komunikaci s uživateli. V éře sociálních médií se uživatelé naučili vyjadřovat své názory a očekávají na ně reakce. Na webu by pro ně neměl chybět prostor.
  • Podporující korporátní design. Web musí dostatečně komunikovat také značku klienta.
  • V souladu se standardy pro webové aplikace, definované konsorciem W3C. Jde o standardy pro webové stránky, jako jsou XHTML, CSS, DOM apod.

Stejnou pozornost, jakou věnujeme části webu přístupné uživatelům, věnujeme i řešení administračního systému, tedy té části, kterou zákazníci nevidí, která vám slouží ke správě obsahu webu. Často jsou i dobře navržené weby postaveny s využitím software, který nepředstavuje optimální řešení z hlediska jednoduchosti používání a produktivity práce. Každá změna obsahu takového webu pak může být obtížná, což ve výsledku vede k nechuti s ním pracovat, aktualizovat jeho obsah a rozvíjet jej. Dobře navržený web proto musí mít i následující vlastnosti.

  • Jednoduché administrační rozhraní. Bez nepotřebných funkcí, navržené tak, aby nejčastěji používané funkce byly nejrychleji přístupné.
  • Rozšiřitelnost. Situace, kdy po dokončení první verze webu nevznikají žádné další požadavky na jeho rozšíření a úpravy, nastává pouze v ojedinělých případech. Proto je dobré systém na tyto situace připravit a umožnit snadné, a tím pádem nízkonákladové provádění změn.
  • Interoperabilita. Velmi často je zdrojem obsahu webu jiný systém, stejně jako výstupy z webu se používají i v jiných systémech. Proto je důležitá podpora pro externí analytické nástroje, exporty a importy obsahu apod.

Cíle webu

Víte, proč vám při nákupu v hypermarketu hraje hudba v takovém rytmu, který kopíruje tempo vašeho kroku? Napadlo vás někdy, proč to nejméně potřebné zboží najdete hned u vchodu, zatímco to nejdůležitější až těsně před pokladnami? Přemýšleli jste o tom, proč provozovatelé hypermarketů vidí na pokladnách nejraději 2-3 lidi? Ano, všechna tato opatření mají maximalizovat zisk hypermarketu z každého jednoho nakupujícího. A podobně, jako hypermarkety zkoumají chování svých zákazníků, analyzují provozovatelé webů chování jejich uživatelů. Prostředky jsou jiné, cíl zůstává stejný.

Položili jste si otázku, co od nového webu očekáváte? Primárním cílem webu je až na opravdu výjimečné případy vytvářet zisk. Samozřejmě se mohou lišit jak formy zisku, tak způsoby jeho vytváření, ale cíl zůstává. Přestože to na první pohled vypadá celkem samozřejmě, v praxi se často setkáváme s weby, které sice vypadají atraktivně, ale mají jen malý potenciál vytvářet zisk. Web tu jednoduše není od toho, aby se líbil úplně každému. Není tu od toho, aby oslňoval nejmodernějšími designovými prvky, vyhrával soutěže kreativity apod. Cílem webu je měnit uživatele na (stálé) zákazníky.

Máte zájem o naše služby? Napište nám.

Pošlete nám vyplněný formulář a buďte ve střehu - do 2 hodin se vám ozveme.

Údaje označené hvězdičkou (*) jsou povinné.

Nebojte, vyplněním formuláře se k ničemu nezavazujete.

 

Poslat emailem